Targi instalacyjne to doskonała okazja do rozwoju firmy. Biorąc w nich udział i pokazując swoje stoisko targowe, zwracasz na siebie uwagę. Przekłada się to na nowe leady i zwiększenie sprzedaży. Jednak udział w takim wydarzeniu pozwoli Ci także poznać trendy, zachowania konkurencji oraz umocnić świadomość marki u odbiorców.
Czym jest branża instalacyjna?
Branża instalacyjna to szeroki sektor obejmujący firmy i osoby zajmujące się projektowaniem, montażem, serwisem i konserwacją instalacji w budynkach i innych obiektach. Te systemy mogą obejmować instalacje elektryczne, wodno-kanalizacyjne, grzewcze, wentylacyjne, klimatyzacyjne, gazowe, telekomunikacyjne itp. Branża instalacyjna obejmuje projektowanie, montaż, konserwację, naprawę i modernizację tych systemów. Jest kluczowym elementem w budownictwie, przemyśle oraz obszarach usługowych, zapewniając niezbędne infrastrukturalne funkcje w różnego rodzaju obiektach.
Jak przygotować się na targi instalacyjne?
Targi instalacyjne to wydarzenie, podczas którego członkowie danej branży spotykają się, aby zaprezentować i zademonstrować swoje produkty i usługi. Wszystko to w nadziei na wzbudzenie zainteresowania ich działalnością wśród uczestników wydarzenia i wygenerowanie potencjalnych klientów. Wydarzenia te często odbywają się w dużych przestrzeniach kongresowych i trwają od jednego dnia do tygodnia.
Od strony przygotowania targi instalacyjne nie różnią się od innych, dlatego przedstawimy Ci uniwersalne wskazówki jak się na nie zorganizować. Marketing i planowanie Twojego udziału w wydarzeniu powinny rozpocząć się na kilka miesięcy przed nim. Pozwoli Ci to dobrać odpowiedni zespół, przygotować materiały ofertowe, strategię prezentacji oraz samo stoisko targowe.
Targi instalacyjne – krok po kroku
Oto krótki poradnik będący punktem wyjścia do Twojego udziału w targach instalacyjnych. Zapoznaj się z nim i dostosuj do potrzeb swojej firmy. Pamiętaj, że takie wydarzenia są bardzo intensywne. Około 80% ich uczestników to osoby decyzyjne, dlatego wyobraź sobie, że co 90 sekund Twoje stoisko targowe mija potencjalny klient. Być może taka wizja Cię przeraża, ale kiedy dobrze się przygotujesz, to zmotywuje Cię do przemiany z „potencjalnego klienta” na stałą relację biznesową.
- Krok 1: Dowiedz się wszystkiego o wydarzeniu i kto będzie w nim uczestniczył – wiele targów ma listę uczestników prezentowaną z wyprzedzeniem. Zbadaj, kto planuje wziąć udział w wydarzeniu, zorientuj się, czego te osoby mogą szukać i określ, z kim chcesz konkretnie porozmawiać. Możesz nawet wysłać krótką wiadomość e-mail, aby poinformować ich, że będziesz na targach i chciałbyś się z nimi skontaktować.
- Krok 2: Zbierz swój zespół – konieczne jest zabranie odpowiedniego zespołu na targi. Ci ludzie będą twarzą Twojej firmy. Zabierz ludzi, którzy są przyjaźni, profesjonalni, towarzyscy i mają odpowiednie specjalizacje do tego, co możesz napotkać na targach. Miej kogoś, kto w pełni rozumie i może zademonstrować oraz odpowiedzieć na pytania dotyczące Twojej oferty i firmy. Niech to będzie specjalista od technikaliów, który pomoże we wszelkich skomplikowanych kwestiach na miejscu, a także sprzedawcę, który wie, jak przekonać potencjalnych klientów itp.
- Krok 3: Zarezerwuj zakwaterowanie – gdy już wiesz, kogo zabierzesz na wydarzenie, zarezerwuj zakwaterowanie w hotelu, jeśli targi instalacyjne są daleko. Upewnij się również, że ustaliłeś logistykę transportu materiałów, by przewieźć stoisko targowe oraz wszystko, co niezbędne na czas.
- Krok 4: Przygotowanie produktu i prezentacja – upewnij się, że masz produkt lub usługę do zaprezentowania, a nie jedziesz na targi instalacyjne bez koncepcji. Twój zespół musi być w pełni gotowy do pokazu dla klientów oraz obsłużenia ich na najwyższym poziomie.
- Krok 5: Stwórz atrakcyjne stoisko targowe – szczególnie na dużych wydarzeniach musisz przygotować atrakcyjną, wygodną i przyciągającą wzrok przestrzeń. Stoisko targowe to jednocześnie Twoja wizytówka oraz wabik na klientów. Zapewnij miejsca siedzące zarówno dla swojego zespołu, jak i uczestników, aby mogli porozmawiać. Niech przez stoisko targowe przemawia filozofia Twojej marki, a ono samo zapada w pamięć.
- Krok 6: Przygotuj materiały marketingowe na targi – zabierz mnóstwo wizytówek, broszur, kart produktów itp. Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest to, aby uczestnik poprosił o więcej informacji lub sposób skontaktowania się z Tobą, a Ty nie masz mu nic do zaoferowania.
- Krok 7: Przygotuj się na pozyskiwanie kontaktów – pozyskiwanie potencjalnych klientów jest powodem, dla którego tam jesteś. Obecnie istnieje wiele świetnych aplikacji na telefony i urządzeń do pozyskiwania potencjalnych klientów, które umożliwiają skanowanie identyfikatorów lub wizytówek i rejestrowanie notatek. Jeśli wolisz długopis i papier, to dobrze. Po prostu upewnij się, że masz metodę na zapisanie, z kim rozmawiasz, ich danych kontaktowych i wszelkich innych istotnych notatek, zanim odejdą.
- Krok 8: Zaplanuj działania po targach – targi nie kończą się z ostatnim dniem, bo żyją w świadomości osób, które brały w nich udział. Kilka dni po wydarzeniu przygotuj profesjonalny, ale osobisty e-mail do osób, z którymi się spotkałeś. Wykorzystaj swoje notatki z targów, aby dodać osobiste akcenty. Jeśli pierwszy e-mail pozostanie bez odpowiedzi, możesz wysłać drugi, a nawet trzeci, ale potem wycofaj się. Po trzech e-mailach, jeśli są zainteresowani, przyjdą do ciebie.
- Krok 9: Zostań prelegentem – oczywiście jeżeli czujesz się na siłach. Zapisz się na panel dyskusyjny, opowiedz o swojej ofercie, podziel się wnioskami na temat branży. Dzięki temu skupisz na sobie uwagę wielu osób i będziesz mógł porozmawiać ze wszystkimi uczestnikami naraz o swojej firmie.
Zainteresowany zaprezentowaniem własnej ekspozycji targowej?
Zarezerwuj swoje miejsce na nadchodzących targach już dziś!
Rezerwacja stoiska.
Jakie są cele udziału w targach instalacyjnych?
Wiele firm traktuje targi instalacyjne jako „po prostu musimy na nich być”. Takie podejście jest błędne, bo ogranicza potencjał wydarzenia dla przyszłego pozyskania nowych klientów. Prawda jest taka, że targi instalacyjne mogą przynieść wiele szans sprzedażowych oraz otworzyć oczy na potencjał, który drzemie w branży. Istnieje wiele powodów, dla których warto wystawiać się na targach:
- Sprzedaż – stoisko targowe to miejsce, w którym dokonasz sprzedaży swojego wizerunku, usług lub produktów. Dasz się zapamiętać i poznać jako konkretna firma. Być może uda Ci się dokonać sprzedaży bezpośredniej, ale na pewno pozyskasz cenne kontakty na przyszłość.
- Pozyskiwanie leadów – bez leadów sprzedawcy nie mają kogo konwertować, więc generowanie wystarczającej ich leadów do lejka marketingowego jest koniecznością.
- Analiza konkurencji – jakich technologii używają konkurenci? Jakie działania marketingowe podejmują? Dobrze jest wiedzieć, co robią „rynkowi przeciwnicy”, by móc dostosować swoją ofertę i wyjść im naprzeciw.
- Angażowanie istniejących klientów – obecni klienci są bardziej skłonni do inwestowania w nowe produkty i usługi, więc możesz budować relacje i oferować im więcej korzyści.
- Wprowadzaj nowe produkty/usługi – targi instalacyjne to doskonałe miejsce do prezentacji nowych usług lub produktów, bo klienci od razu mogą z nich skorzystać oraz je przetestować.
- Zbieraj informacje zwrotne – informacje zwrotne to sposób na poprawę usług, sprzedaży i marketingu. Targi instalacyjne pozwolą otrzymać porady, które zrewolucjonizują sposób działania na przyszłość.
- Dostrzeganie trendów – takie działanie ma kluczowe znaczenie, jeśli chcesz pozostać na czasie lub uniknąć czegoś, co jest tylko chwilowym przebłyskiem niewartym inwestowania.
Idealne stoisko targowe na targach instalacyjnych
Monotonne stoisko targowe, które kompletnie nie zachęca potencjalnych klientów, jest stratą Twoich pieniędzy i czasu. Korzystając z takiego rozwiązania, sprawiasz, że targi instalacyjne, w których bierzesz udział, są nieproduktywne. Na szczęście, aby nauczyć się, jak przygotować stoisko targowe, nie trzeba być wielkim specjalistą. Nawet jeśli jesteś zupełnie nowy w tym temacie, możesz zachwycić uczestników. Wystarczy puścić wodze kreatywności i dodać do niej odrobinę cierpliwości i przyzwoitego budżetu. Brakuje Ci pomysłu? Zainspiruj się Naszymi relacjami targowymi!
Zamiast skupiać się na uzyskaniu jak najtańszego stoiska targowego, skoncentruj się na dobrej jakości i opłacalności. Te z pozoru nisko kosztowe rozwiązania niekoniecznie muszą zmniejszyć wydatki na targi instalacyjne. W niektórych przypadkach może nawet kosztować kilka razy więcej niż opcja w rozsądnej cenie. Oto co musisz wziąć pod uwagę, tworząc idealne stoisko targowe:
- Wybór odpowiedniego partnera do montażu i demontażu – poszukaj firmy z dużym doświadczeniem na targach. Być może będziesz musiał zapłacić więcej, aby zatrudnić wykwalifikowany zespół, ale nie chcesz ryzykować zrujnowania wszystkiego, nad czym tak ciężko pracowałeś, ponieważ chcesz zaoszczędzić. Ważne jest, aby odpowiednio wcześnie komunikować się z taką firmą. Zaplanuj spotkanie co najmniej miesiąc przed targami, aby omówić szczegóły stoiska targowego. Wczesna komunikacja zminimalizuje szanse, że coś pójdzie nie tak i poniesiesz dodatkowe koszty.
- Zainwestuj w przenośne stoiska targowe – jeśli chcesz obniżyć koszty udziału w targach, rozważ skorzystanie z gotowych stoisk przenośnych. Większość z tych modeli jest dość prosta w montażu i demontażu. Ponadto ich konfiguracja nie jest czasochłonna, a niektóre opcje nie wymagają specjalnych narzędzi ani sprzętu instalacyjnego. Pamiętaj, że nadal może być konieczne zatrudnienie wyspecjalizowanych usługodawców, jeśli Twoje stoisko wymaga okablowania elektrycznego.
- Sprawdź lokalizację stoiska – zanim targi instalacyjne się rozpoczną, zapoznaj się z oferowaną przestrzenią. Wybierz najlepsze miejsce na swoje stoisko targowe. Możesz poprosić o zobaczenie układu powierzchni wystawienniczej. Organizator targów powinien być w stanie pokazać, kto wystawia się w każdej lokalizacji. Informacje te mogą pomóc w wyborze miejsca, w którym stoisko targowe znajdzie się w najlepszym dla Ciebie układzie. Pamiętaj, by określić najkorzystniejsze lokalizacje, identyfikując główne szlaki komunikacyjne. Na przykład wybranie miejsca wzdłuż trasy prowadzącej do miejsca seminarium potencjalnie zwiększy ruch na stoisku.
- Wyróżnij swoje stoisko – niezależnie od tego, czy korzystasz z gotowego, czy niestandardowego stoiska wystawowego, najskuteczniejszym sposobem na przyciągnięcie uwagi uczestników jest posiadanie przestrzeni, które wyłamuje się z normy.
Organizacja stoiska – możesz użyć ściany z monitorami zamiast nudnych banerów lub zapewnić stację do ładowania telefonów komórkowych. Możesz także dać chętnym uczestnikom szansę na doświadczenie wirtualnej rzeczywistości lub stworzyć turniej, w którym zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody. Poświęć trochę czasu na burzę mózgów ze swoim zespołem i wymyśl pomysły, które mogą wyróżnić Cię z tłumu i wywołać szum zarówno na targach, jak i w social mediach.