Targi branżowe to doskonała okazja do promowania firmy, jej wizerunku, nawiązywania kontaktów, szukania klientów i sprawdzania co słychać u konkurencji. Dzisiaj opowiadamy jak się do nich przygotować, jak znaleźć dobre targi i co zrobić, by odnieść sukces na wydarzeniu. Bo uczestnictwo w targach, to nie tylko nowe szanse sprzedaży, ale też opcja na głębokie poznanie branży.

 

Co to są targi branżowe?

Targi branżowe to wydarzenia przeznaczone dla firm z danego sektora, chcących zaprezentować swoje produkty lub usługi. Te spotkania mają charakter profesjonalny i są otwarte dla przedsiębiorstw, dostawców, producentów, dystrybutorów i specjalistów z konkretnego segmentu, ale mogą je odwiedzać także osoby prywatne. Targi branżowe stanowią platformę do nawiązywania kontaktów biznesowych, wymiany doświadczeń i wiedzy, a także negocjacji handlowych.

Często podczas takich targów organizowane są konferencje, warsztaty i prezentacje, które umożliwiają uczestnikom zgłębianie wiedzy na temat aktualnych trendów i wyzwań. Targi branżowe mogą mieć zasięg lokalny, krajowy lub międzynarodowy, przyciągając uczestników i wystawców z różnych części świata. Oto kilka korzyści udziału w targach branżowych:

  • Promocja firmy i produktów lub usług – uczestnictwo w targach to okazja do zaprezentowania swojej produktów lub usług szerokiej publiczności. Można tam spotkać potencjalnych klientów, partnerów biznesowych i przedstawicieli mediów. 
  • Networking – targi to miejsce do nawiązywania kontaktów z innymi osobami w branży.
  • Badanie rynku – na targach poznajesz konkurencję, trendy w branży i oczekiwania klientów.
  • Generowanie leadów – na targach poznajesz ludzi, którzy zostawiają Ci kontakty do siebie, a więc stają się leadami sprzedażowymi. Ci potencjalni klienci mogą wygenerować sprzedaż.
  • Budowanie wizerunku marki – udział w targach branżowych może pomóc w promowaniu Twojej marki i zapamiętaniu jej przez odbiorców.

blurred indoor exhibition, people walking around

Jak targi branżowe sprawdzają się dla firm małych, średnich i dużych?

Firmy, dla których uczestnictwo w targach jest istotne, oczekują większej ilości kontaktów, a tym samym sprzedaży po udziale w nich. To zrozumiałe, jednak inne oczekiwania ma przedsiębiorstwo małe, a inne średnie, czy duże. Zanim poddamy analizie zyski dla każdego rodzaju firmy, spójrzmy, jakie są wspólne korzyści. Targi branżowe mają wpływ na wgląd w trendy rynkowe i konkurencję. Jest to także okazja do realizowania zadań marketingu bezpośredniego i nawiązywania kontaktów.

Dodatkowo jedną z wyjątkowych zalet targów jest natychmiastowa informacja zwrotna otrzymywana od uczestników. Angażowanie się w bezpośrednie rozmowy pozwala ocenić ich zainteresowanie, zrozumieć ich bolączki i uzyskać cenny wgląd w potrzeby i preferencje odbiorców. Informacje te są nieocenione przy udoskonalaniu oferty produktowej, dostosowywaniu komunikatów marketingowych i wyprzedzaniu konkurencji. A bardziej szczegółowo?

 

Targi branżowe dla małych firm

Targi branżowe dla małych firm to szansa na otwarcie i pokazanie, że się istnieje. Dzięki temu mniejsze działalności budują świadomość swojej marki i zwiększają swoją widoczność. Dodatkową korzyścią jest networking, a więc nawiązywanie kontaktów biznesowych, które mogą prowadzić do przyszłych współprac i możliwości rozwoju. Kiedy mała firma decyduje się na uczestnictwo w targach, to może dużo nauczyć się od konkurencji. Obserwowanie stoisk i oferty konkurentów i ich ofert może dostarczyć cennych informacji o branży i trendach rynkowych.

 

Uczestnictwo w targach dla średnich firm

Targi branżowe dla średnich firm to szansa na ekspansję i poznanie nowych segmentów rynku. Dodatkowo można rozszerzyć swoją działalność, zarówno na skalę krajową, jak i międzynarodową. Na targach prezentuje się swoje produkty lub usługi, a więc można od razu otrzymać informację zwrotną od odbiorców. Średnie firmy się rozwijają, dlatego uczestnictwo w targach może ułatwić pozyskiwanie nowych pracowników.

 

Duże firmy na targach branżowych

Duże firmy na targach branżowych pojawiają się raczej dla ugruntowania swojej pozycji, bo i tak wszyscy znają ich ofertę. Jednak takie przedsiębiorstwa nie mogą ignorować takich wydarzeń i wykorzystać je do wzmacniania relacji z klientami. Duże firmy mogą także pokazać nowości, pozyskać pracowników i nawiązać współprace.

 

Uczestnictwo w targach – strategia sukcesu

Jeżeli rozważasz uczestnictwo w targach, to oprócz określenia celów udziału musisz wybrać odpowiednie wydarzenie. Ilość takich organizowanych w ciągu roku jest ogromna, ale nie wszystkie targi są wartościowe, a często robione z powodu osiągnięcia zysku organizatora, a nie uczestników. Sprawdzony organizator imprez branżowych z dobrą opinią w środowisku to połowa sukcesu. 

Dlaczego? Bo możesz mieć pewność, że stworzy on odpowiednie środowisko dla wszystkich firm biorących udział w wydarzeniu, tak by mogły one pozyskiwać leady, nawiązywać współprace i pokazywać się potencjalnym klientom. Ważne też, by organizator zapewniał zaplecze, które ułatwi przygotowanie stanowiska i samo wystawienie się. W celu przygotowania strategii udziału ważne jest pojęcie marketingu targowego.

blurred background full of people in an exhibition area

Czym jest marketing targowy?

Marketing targowy polega na prezentowaniu i promowaniu swoich produktów i usług podczas jednego z tych dużych wydarzeń branżowych. Targi mają na celu pomóc firmom w zwiększeniu świadomości marki, więc uczestnictwo w nich może być kluczowe dla rozwoju. Dowiesz się na nich, co robi twoja konkurencja i uzyskasz wgląd w szersze trendy, produkty i usługi kształtujące twoją branżę.

Załóżmy, że prowadzisz firmę elektryczną, która świadczy usługi dla deweloperów budujących domy jednorodzinne i bloki. Wybierasz się na targi branżowe, więc co powinieneś zrobić? Przygotować strategię. Aby jak najlepiej wykorzystać marketing na targach, zorganizuj atrakcyjne stoisko, na którym zaprezentujesz osiągnięcia, usługi i propozycje handlowe swojej firmy. Możesz obsłużyć stoisko samodzielnie z pomocą kilku swoich pracowników, przyciągając uczestników targów zainteresowanych tym, co promujesz. Przygotowując własną strategię udziału w targach, możesz skorzystać z poniższego szkicu:

Faza planowania

Większość czynności związanych z uczestnictwem w targach, to tak naprawdę planowanie. Sam udział jest zwieńczeniem często wielomiesięcznego procesu tworzenia materiałów ofertowych, samego stanowiska, szkolenia zespołu i dokonywania wielu analiz.

 

Strategia wyboru targów

Znalezienie targów, które odpowiadają naszemu sektorowi i grupie odbiorców, jest kluczowe dla skutecznego nawiązywania kontaktów biznesowych. Ogranicz się do wydarzeń, które przyciągają potencjalnych klientów, co pozwoli minimalizować wydatki i zwiększać wartość ewentualnej sprzedaży.

 

Wyznacz swoje cele

Decydując się na uczestnictwo w targach, należy zadać sobie dwa pytania: „dlaczego moja firma bierze w nich udział oraz co mamy nadzieję osiągnąć?„. Sprecyzowanie celów i ich wyznaczenie sprawi, że zespół będzie podążał wyznaczoną ścieżką przez cały proces planowania. Upewnij się, że Twoje cele są wykonalne i będziesz miał możliwość zmierzenia efektów.

 

Poznaj swoich docelowych odbiorców i dotrzyj do nich

Należy zidentyfikować grupę docelową i włożyć cały wysiłek w dotarcie do niej, gdy jesteś na targach. Znając swoich odbiorców, będzie Ci łatwiej wybrać odpowiednie targi. Jednocześnie posiadając te informacje, dopasujesz materiały ofertowe, jak i samo stoisko.

 

Przygotowanie materiałów targowych i samego udziału

Decydując się na uczestnictwo w targach, zabierasz ze sobą katalogi, ulotki, wizytówki i gadżety. Pamiętaj, by wyprodukować ich więcej niż potrzeba, bo jeśli przy potencjalnym kliencie okaże się, że brakuje dla niego materiału, to stracisz zaufanie. Zadbaj również o ich jakość zarówno pod kątem merytorycznym, jak i technicznym. Przed targami postępuj zgodnie z procedurami i skonfiguruj swoje stoisko, poznaj obiekt przed wyjazdem, sprawdź zasady wystawiania i bazę noclegową dla pracowników.

 

Stoiska wielokrotnego użytku

Wykorzystanie stoisk wielorazowych jest istotnym elementem w redukcji kosztów związanych z uczestnictwem w targach. Inwestowanie w trwałe, multifunkcyjne rozwiązania obniża cenę kolejnych ekspozycji i pomaga w utrzymaniu spójności wizerunku marki.

 

Szukaj okazji do przemawiania

Jedną z najpotężniejszych form marketingu targowego jest możliwość przemawiania na panelach lub wykładach. Wtedy zyskujesz opinię profesjonalisty z branży, który jest doceniany i zyskujesz popularność. 

Blurred exhibition, englightened composition with people

Budowanie rozpoznawalności marki na targach branżowych

Wybierając się na targi branżowe, musisz pamiętać, by budować rozpoznawalność swojej marki, bo tylko dzięki temu pozyskasz zaufanie, a tym samym klientów. Robić to można na wiele sposobów:

  • poprzez ciekawie zaprojektowane i profesjonalnie wykonane stoisko;
  • merytoryczne i atrakcyjne materiały ofertowe;
  • profesjonalna obsługa odwiedzających i traktowanie ich po partnersku;
  • udział w panelach dyskusyjnych i wykładach;
  • gadżety, które pozwolą Cię zapamiętać (tego nie można przeceniać);
  • strona WWW lub Landing Page, na który trafią zainteresowani potencjalni klienci;

Budowanie rozpoznawalności marki na targach branżowych to także harmonia we wszystkich powyższych elementach. Chodzi o to, że całość musi ze sobą współgrać, tworząc spójny wizerunek. Tym, co pierwsze rzuci się w oczy, jest stoisko. Im większe i bardziej interesujące, tym chętniej pojawią się przy nim goście. Oczywiście mniejszej firmie trudno wynająć dużą przestrzeń, ale można wtedy zagrać nietypowym wystrojem, atrakcyjnym designem, czy atrakcjami.

 

Na czym polega networking?

Networking to proces budowania i utrzymywania relacji zawodowych lub biznesowych. Jest to kluczowe działanie dla rozwoju kariery, ale także firm poszukujących nowych kontrahentów oraz pracowników. Polega to na pozyskiwaniu wartościowych kontaktów opierających się na wiedzy, doświadczeniu, wsparciu, czy wspólnym rozwoju. Warto pamiętać, że skuteczny networking wymaga czasu i ciągłego zaangażowania, ale może przynieść znaczące korzyści zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie.

 

Budowanie sieci kontaktów na targach

Budowanie sieci kontaktów na targach to networking w praktyce, który może zbudować trwałe relacje. Bo uczestnictwo w targach to nie tylko sprzedaż, ale także wymiana i budowanie marki osobistej w celu rozwoju firmy. Oto kilka wskazówek, które pomogą w targowym networkingu:

  • Poćwicz przed targami – jeśli nigdy wcześniej nie nawiązywałeś kontaktów, próba wzięcia udziału w targach od razu po ich rozpoczęciu jest zdecydowanie skokiem na głęboką wodę. Będziesz znacznie mniej zestresowany, a twoje interakcje będą przebiegać znacznie płynniej, jeśli trochę poćwiczysz przed wydarzeniem. Możesz rozpocząć od treningów wewnątrz firmy, by skończyć na jakimś mniejszym biznesowym wydarzeniu o charakterze lokalnym.
  • Ustal z kim chcesz rozmawiać – targi to duże wydarzenie, więc niemożliwym jest porozmawianie ze wszystkimi. Zdecyduj, na jakich osobach chcesz skupiać swoją uwagę – na managerach? Handlowcach, a może marketerach? Jeżeli kojarzysz w swojej branży konkretne osoby z imienia i nazwiska, to postaraj się je poznać. W przeciwnym razie opieraj się na stanowiskach, by nie trafić ze swoją ofertą w próżnię.
  • Przyjedź wcześnie i zostań do późna – wydarzenia targowe są długie i męczące, dlatego, by efektywnie z nich korzystać, pojaw się dzień przed rozpoczęciem. Dzięki temu wraz z rozpoczęciem targów branżowych będziesz wypoczęty. Kiedy już one się skończą, to również nie spiesz się z powrotem. Być może uda Ci się jeszcze z kimś spotkać.
  • Efektywny harmonogram – organizacja jest kluczem do sukcesu, dlatego zaplanuj swój pobyt na targach, co do godziny. Od 9 do 12 jesteś na stoisku, o 12:10 zaczyna się panel dyskusyjny, który kończy się obiadem o 14. Potem masz dwie godziny na networkingowe spotkania, by o 16 wrócić na stoisko i zostać na nim do 19. Dzięki temu będziesz wiedzieć, na czym stoisz i nic Cię nie zaskoczy.
  • Poznaj swoją ofertę – to musi być omówione podczas szkolenia pracowników przed targami, ale upewnij się, że Ty i towarzysze z firmy macie jasne wyobrażenie o tym, jaki będzie przekaz. Wykonajcie ćwiczenia sprzedażowe między sobą i przygotujcie się na każde możliwe pytanie.
  • Bądź autentyczny – łatwo jest stwierdzić, kiedy ludzie nie są szczerze zainteresowani tym, co masz do powiedzenia, lub po prostu chcą mówić o sobie. Dlatego skup się na byciu sobą. Uczestnicy targów są tak zalewani gotowymi ofertami sprzedaży, że odrobina autentyczności będzie powiewem świeżości i sprawi, że wyróżnisz się z tłumu.

Ubierz się profesjonalnie, ale wygodnie – zbyt wyszukany strój może sprawić, że będziesz wydawać się nieprzystępny i onieśmielający, zwłaszcza jeśli próbujesz nawiązać kontakt z nieznajomymi na targach. Dopuszczalny dress code będzie się różnić w zależności od wydarzenia, ale warto połączyć estetyczne z wygodnym, bo w końcu spędzasz wiele godzin, stojąc.